Fra smal subkultur til å herje hitlistene – Tommy Tee har vært med på hele norsk hip hops reise, og kan ikke omtales som noe annet enn en legende.
/ 29/01/2020 / Kristian DugstadTommy Tee er en bauta i norsk hip hop-historie. Som låtskriver, produsent, dj, musikkformidler og -journalist har han bidratt til at den rap-kulturen vi kjenner i dag har kunnet vokse frem.
I TONOs podkast Lage Musikk, snakker Torgny Amdam og Tommy Tee seg gjennom den innholdsrike karrieren.
Episoden er nå tilgjengelig på Spotify, iTunes og overalt der du hører podkast.
Tommy Tee har løftet hip hopen ut fra T-baneperronger og fritidsklubber, ut over byene og ut til distriktene. Inn i vår felles norske kulturelle bevissthet.
Hvordan har hip hop forandret seg? Hva gjør Tommy Tee for å holde seg aktuell? Hvorfor var hip hoppen så streng i gamle dager? Dette og mer får du svar på i samtalen.
I 2014 ble Tommy Tee tildelt TONOs formidlerpris for å utmerket seg gjennom formidling av TONOs repertoar.
Juryens begrunnelse understreket Tees sentrale rolle i fremveksten av norsk rap-kultur.
«TONO-prisen går til en eksepsjonell formidler innen musikklivet. Tommy Tee startet Norges første hip hop-magasin, Fat Cap i 1989. Kort tid etterpå tok han initiativ til National Rap Show, som har gått på NRK P3 kontinuerlig siden 1993 og som dermed er Norges lengstlevende radioprogram. Og når ingen andre tenkte på å hente Ice Cube, Run DMC, The Fugees eller 50 Cent til Oslo, så gjorde Tommy Tee det. Og da skjønner man jo at hvis ingen andre gjør det, så gjør Tommy Tee det. Som fødselshjelp for andre norske rappere er han unik. Tee Productions har gitt oss Diaz, Warlocks, Gatas Parlament og mange flere. Han har produsert Joddski, Lars Vaular, Don Martin, Son of Light, Helen Eriksen. Uansett om det er ungdomstidens graffiti eller DJ-ing, radio, magasiner, produksjoner for andre – eller egne utgivelser i eget navn, så er det formidling det dreier seg om.
Tommy Tee har løftet hip hopen ut fra T-baneperronger og fritidsklubber, ut over byene og ut til distriktene. Inn i vår felles norske kulturelle bevissthet. Han har smuglet det inn i oss. Sakte, men sikkert. De fete beatsa. De tunge basstrommene. Stakkato bassganger. Rytmeseksjoner som lukter nylagt asfalt, kombinert med ren og pur harmonikk fra englenes sfærer. Rappere som har fått skinne og som har tagget rimene sine ned på Tommy Tee-signerte lydspor. Han har oversatt det amerikanske musikkspråket til norsk på en måte som får Oslo til å føles litt som Bronx. Like spennende. Like urbant. Vi kjenner igjen en tung beat nå. Vi kjenner igjen rimene. Lars Vaular snakker vårt språk. Vi skjønner Don Martin. «Jeg er så Oslo du kan kalle meg for Nilsen». Og når Tommy Tee selv gir ut albumet «Musikk ække viktig» i 2013, da har rappen offisielt blitt norsk.
Det skulle bare mangle: Tommy Tee er Årets Formidler.»