Kun to prosent av verdens profesjonelle musikkprodusenter er kvinner. På låtskrivercampen Nordic Songs får bare damer være med.
/ 28/01/2020 / Kristian DugstadNordic Songs oppleves akkurat som andre låtskrivercamper. Sett bort ifra det faktum at det kun er kvinnelige deltakere. Og det er også poenget: Det burde ikke være noen forskjell.
Det finnes ingen god grunn til at musikkproduksjon og låtskriving skal være mannsdominert. Allikevel er det sånn.
– Du skal være ganske tøff som jente hvis du skal hevde deg. Hvis de skal legge merke til deg holder det ikke å være like god som gutta, du må være bedre, forteller Kristin Marie Skolem.
Sammen startet hun og Vegard Hurum Nordic Songs for under et år siden. De to klassekameratene fra låtskriver- og produsentskolen Limpi har satt seg fore å endre musikkbransjen.
Forrige uke arrangerte de Norges første låtskrivercamp, kun for kvinner.
På et loft i en bygård i Skippergata pumper høyttalere begynnelsen på en hjerteskjærende kjærlighetsballade. Tre unge damer diskuterer en tekstlinje i studio i sofakroken. Bak den bærbare datamaskinen i PhatCat Studios sitter artist, låtskriver og produsent Matilda Gressberg.
– Jeg tror veldig mange jenter, meg inkludert, ofte tenker at det er en gutt som kan gjøre dette bedre. Under denne campen er det presset borte, forteller hun.
Jeg tror hele bransjen er åpen for at noe må skje. Det gjelder bare å gå foran og gjøre det, sier Kristin Marie Skolem i Nordic Songs.
Mange nordkvinner og -menn er godt kjent med Matildas musikk. Hun har blant annet 2,5 millioner strømminger av låta Apologize og er kjent for sin tolkning av julesangen Have Yourself a Merry Little Christmas.
Sitt første musikkprogram fikk hun da hun var 13, men det har tatt lang tid å lære seg å stole på egne evner.
– Det er nok mange kvinnelige artister som produserer musikk. Men det er lett å tenke at det man lager bare duger til demoer og at en gutt må produsere den endelige versjonen. Det tenkte jeg lenge, men sånn er det ikke.
Ved å realisere en låtskrivercamp for kun kvinner har allerede Nordic Songs lykkes i noe ingen har gjort i Norge tidligere. Veien fra idé til realitet har nemlig vært både lang og utfordrende.
– Vi trodde det skulle bli enkelt, men der tok vi feil. Det var langt fra lett å finne kvinnelige produsenter og låtskrivere. Da vi begynte å grave i tematikken fant vi veldig overraskende tall, forteller Hurum og Skolem.
Høsten 2019 snublet de over en forskningsrapport som tallfestet opplevelsen deres. På verdensbasis er 22 prosent av alle artister, 12 prosent av låtskrivere og 2 prosent av musikkprodusenter kvinner.
– Der og da bestemte vi oss for å sette dette på kartet ved å samle en gjeng med råbra kvinnelige talenter, og vise bransjen. Jeg tror hele bransjen er åpen for at noe må skje. Det gjelder bare å gå foran og gjøre det.
Forskningsrapporten «Inclusion in the Recording Studio?» er publisert av USC Annenberg og kan leses i sin helhet her.
Den skjeve kjønnsbalansen ser ut til å være gjennomgående i musikkbransjen. Den er svært tydelig også i TONO, hvor nesten 80 prosent av medlemmene er menn. Bare omtrent 7000 av TONOs over 34000 medlemmer er kvinner.
– Vi stusser jo veldig over hvorfor det å lage musikk i så stor grad skal være en gutteting. Ser vi på billedkunst er det jo motsatt, der dominerer kvinnene. Så vidt vi vet foreligger det ikke forskning på hvorfor kjønnsbalansen er så ulik, men uansett tror vi at bransjen må løfte frem gode initiativer, løfte frem de kvinnelige talentene og på den måten vise og inspirere yngre jenter til å begynne å skrive egen musikk, sier Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO.
Nordic Songs har fått tydelige signaler om støtte fra norsk musikkbransje. I ryggen har de støtte fra NOPA, Musikkforleggerne, GramArt, Talent Norge, Music Norway, Norsk Tipping og TONO.
Nordic Songs avsluttet den første norske låtskrivercampen kun for kvinner torsdag 23. januar. De er allerede godt i gang med å planlegge neste år.
– Vi satser skyhøyt. Målet for neste år er å få med de absolutt beste i hele bransjen. Vi får større og større nettverk og vi har allerede kommet i kontakt med flere av de beste kvinnelige aktørene i verden, forteller Skolem.
I studioet på loftet trekker Matilda frem nettopp det å få nye og gode kontakter som en av de viktigste resultatene av en slik camp.
– Det kommer til å komme mye godt ut av selve campen, men også særlig i tiden etter camp. Å bli kjent med disse kollegene i bransjen kommer til å ha stor verdi, forteller Matilda.