Stereoanlegget i butikken er et verdifullt virkemiddel. Gjennomtenkt bruk av musikk er bra for kunder, ansatte og regnskap. – Ingen musikk, det er katastrofe. Da kunne vi like gjerne stengt butikken, sier Talia Sofie Gran i Lille Vinkel Sko.
/ 12/08/2019 / Kristian DugstadDet er krevende å drive en vellykket bedrift. Å skape gode kundeopplevelser koster tid og penger. Design, interiør og belysning er noen av virkemidlene som bidrar til trivsel og lønnsomhet i et kundelokale. På samme måte er musikken som spilles er en viktig del av den helhetlige opplevelsen.
En regntung sommerdag besøkte TONO fem av sine kunder på Byporten Shopping i Oslo.
– Jeg ser med hundre prosent sikkerhet at musikken som spilles har en påvirkning på kundene som handler, sier Talia Sofie Gan hos Lille Vinkel Sko.
Se videoen fra Byporten Shopping her. Saken fortsetter under.
En velvalgt spilleliste er et grep mange benytter seg av, og med god grunn. I en undersøkelse fra 2017 sier tre av fire nordmenn at de ønsker kundelokaler med musikk.
Undersøkelsen er foretatt av YouGov på vegne av de nordiske TONO-selskapene, og viser blant annet også at 70 prosent av de spurte foretrekker musikk de kjenner fra før.
I klesbutikken MPH|Milesperhour overlater de aldri musikken til tilfeldighetene. Daglig leder Morten Olesen vil at spillelisten skal gi kundene noe ekstra.
– Det er veldig bevisst det vi gjør her. Vi tar alltid hensyn til kundene. På morgenen spiller vi roligere musikk, på ettermiddagen gjør vi det litt mer spennende. Hadde vi skrudd av tror jeg handelen ville gått rett ned.
På motsatt side av senteret, én etasje opp, ligger Doda dansebutikken. På veggene henger ballettdrakter, dansetøy og -sko, og bak kassa står Elisabeth Syrdahl Ellingsen. I likhet med Olesen er hun skeptisk til en arbeidshverdag uten musikk.
– Det hadde ikke gått uten musikk. Dans og musikk hører jo sammen. Jeg tror musikken har en veldig stor innvirkning på kundene når de kommer inn. Jeg pleier å spille Motown Classics, da er det vanskelig ikke å smile.
Saken fortsetter under bildet.
Det er ikke bare som stemningsskaper for kunder musikken har effekt.
De ansatte som betjener kunder, rydder og styler eller serverer kaffe og rundstykker – for dem er musikken arbeidshverdagens lydspor. Mange av dem opplever at den bidrar til å holde stemningen oppe hver eneste dag.
– Musikken er viktig for arbeidsmiljøet vårt. Vi elsker å ha musikk rundt oss slik at vi kan kommunisere med kundene og samtidig være i godt humør. Det har faktisk skjedd at vi har hatt tekniske problemer så vi ikke kan spille musikk. Det ender med panikk, forteller Gran hos Lille Vinkel Sko.
Hun er ikke alene om å tillegge musikken stor verdi. Det faste refrenget blant ansatte i de ulike butikkene på Byporten Shopping er at arbeidsdagen starter med musikken.
– Det første jeg gjør når jeg kommer om morgenen er å skru på musikken. Da kommer man i gang, forteller Tonje Wang Tønsvoll hos Høyer Woman.
– Jeg elsker å høre på musikk. Med en gang jeg kommer på jobb starter jeg musikken. Det blir mer avslappet, bedre stemning og folk kan komme hit for å kose seg, sier Jennifer Brosgård hos Espresso House.
Saken fortsetter under bildet.
Bak hver eneste sang er det opphavere. Komponister og tekstforfattere som har gitt av seg selv for å skape musikken vi hører på. Disse låtene farger livene våre, både i det private og det offentlige.
Med en TONO-avtale for bakgrunnsmusikk kan butikker og serveringssteder spille akkurat det de ønsker, og samtidig vite at de som skaper musikk får betalt.
– Det er bra at det finnes et sted som sikrer at musikken ikke bare blir brukt uten at de som har laget den får noe igjen for det, sier Ellingsen hos Doda dansebutikken.
Inntektene fra TONO er en viktig del av livsgrunnlaget for mange som skriver musikk. Disse pengene bidrar til at de kan fortsette å skape fremtidens klassikere.
– På like linje med at jeg blir timebetalt, må musikere bli betalt for musikken de har laget som vi har gleden av å få lov til å spille i butikkene. Vi hadde ikke kunnet spille musikk hvis ikke folk hadde laget musikk og brukt penger på det, sier Gran hos Lille Vinkel Sko.