– Vi er her for deg

Vi vet at opphavsrett kan være vanskelig. Over 60 ansatte i TONO jobber med musikkrettigheter hver dag. Vi forventer ikke at du, alene, skal ha full kontroll. – Men valgene du gjør når du forvalter åndsverkene dine, kan få konsekvenser for deg. Derfor er TONOs Medlemsservice her for å hjelpe deg, sier Medlemssjef Jan Espen Storo.

 / 15/03/2019 /

Vi vet at opphavsrett kan være vanskelig. Over 60 ansatte i TONO jobber med musikkrettigheter hver dag. Vi forventer ikke at du, alene, skal ha full kontroll. – Men valgene du gjør når du forvalter åndsverkene dine, kan få konsekvenser for deg. Derfor er TONOs Medlemsservice her for å hjelpe deg, sier Medlemssjef Jan Espen Storo.

Som låtskriver, komponist og sangtekstforfatter har du en rekke ideelle og økonomiske rettigheter. TONOs jobb er å sørge for at opphaver får penger når musikken deres brukes eller fremføres. For å få betalt må du være TONO-medlem, rapportere konserter og registrere musikken din.

– Vi i Medlemsservice er her for å sørge for at alle TONO-medlemmer blir tatt godt vare på. Vi gjør alltid det vi kan for å svare på spørsmål og løse problemer, sier Jan Espen Storo, Medlemssjef i TONO.

Ditt TONO

Mange av dine behov som medlem dekkes i nettjenesten Mitt TONO. Her kan du se all musikk du er rettighetshaver i, og registrere nye verk så fort de er skrevet. Du rapporterer konserter du har avholdt, og ser avregningen din. Du kan også søke TONO-stipend.

– I Mitt TONO kan du gjøre mye selv. Noen ganger kan det allikevel være fint å snakke med et ekte menneske. Har du spørsmål du ikke finner svar på, eller trenger råd om musikk og rettigheter, kan du alltid kontakte oss.

– Jeg kan love at vi på Medlemsservice strekker oss langt for å være en ressurs både for opphavere og musikkforlag, sier Jan Espen Storo, Medlemssjef i TONO. Foto: Willy Martinsen / TONO

I tillegg til Medlemssjef Jan Espen Storo, består Medlemsservice av seks medarbeidere. Hver dag svarer disse på epost- og telefonhenvendelser fra medlemmer, i tillegg til å ha en rekke andre oppgaver. Rose Marie Dobrowitz har jobbet i TONO i 19 år, og i Medlemsservice i 12.

– Vi tar imot alle typer spørsmål vedrørende TONO-medlemskap. Det kan dreie seg om avregninger, registrering av verk og mye mer. Vi inngår avtaler med nye medlemmer, både opphavere og musikkforlag. Dessuten kan vi ofte svare på spørsmål om andre deler av musikkbransjen, forteller hun.

Opphavsrett er alvor

Noen av valgene du gjør som opphaver er mer permanente enn andre, og kan potensielt få store konsekvenser. Å registrere et nytt verk er en handling som må tas på alvor.

Forestill deg at du har skrevet en låt, som bandet ditt skal spille. Når du registrerer den i TONO deler du allikevel rettighetene likt mellom alle medlemmene. Ti år senere er bandet oppløst, men en bedrift vil bruke sangen din i en reklamefilm. Du sier ja, trommisen sier nei, og dermed blir det ingen synk-avtale.

Les mer om hva en synk-avtale er her.

– Tenk alltid nøye gjennom hvem som skal ha rettigheter i verket du registrerer, og hvordan disse skal fordeles. Dette bør baseres på hvem som har laget musikken, ikke hvem som er med i bandet. Er du usikker på hva som er riktig, ta heller en telefon til Medlemsservice, enn å ta sjansen, sier Storo.

Det er viktig å registrere rettigheter riktig første gang. TONO kan kun gjøre endringer i registrerte verk med samtykke fra alle rettighetshavere.

Du kan lese mer om hvordan man fordeler prosentandeler i et verk her.

F.v. Glenn Tommy Nilsen, Rose Marie Dobrowitz og Stian Aarstad. Foto: Willy Martinsen / TONO

 

Stadig vekst

Per våren 2019 har TONO mer enn 32 500 medlemmer. De siste 10 årene har det tilkommet rundt 1500 nye medlemmer, hvert år.

– Rekruttering har vært en kjernesak for oss de siste årene. Som TONO-medlem får du som skriver musikk inntekter du ellers ville ha gått glipp av, og jo flere medlemmer vi er i TONO, jo sterkere står vi som organisasjon, understreker Storo.

Medlemsservice jobber aktivt med relasjonsbygging overfor medlemmer og musikkbransjen. TONO vil øke kunnskapen om opphavsrett, og skape større bevissthet rundt rettigheter blant de som skriver musikk.

Avdelingen holder foredrag på utdanningsinstitusjoner, og har en aktiv rolle i TONOs deltakelse på arrangementer som blant annet by:Larm, Trondheim Calling og låtskrivercamper.

F. v. Hege Veiglum, Håvard Offer-Ohlsen og Hege Dreyer Harstad. Foto: Willy Martinsen / TONO

Inntekter fra hele verden

TONO har dessuten gjensidighetsavtaler med cirka 80 andre forvaltningsselskaper i andre land, som til sammen dekker langt over 100 ulike land og territorier.

–Dersom disse selskapene får innrapportert at din musikk er brukt, sender de avregning for dette til oss, som vi betaler videre ut til deg.

Både TONO-medlemskap og TONOs medlemsservice er helt gratis. Slik er det ikke nødvendigvis hos forvaltningsselskaper i andre land. Det er med andre god grunn til å beholde TONO-medlemskapet selv om du skulle flytte utenlands.

– Jeg kan love at vi på Medlemsservice strekker oss langt for å være en ressurs både for opphavere og musikkforlag – uansett om medlemmet er bosatt i Norge eller utlandet.

Medlemsservice eksisterer for deg, som TONO-medlem. Foto: Kristian Dugstad / TONO