Musikkmarkedet forandrer seg i takt med teknologien. Algoritmer og metadata er med på å forme måten vi lager, selger og bruker musikk. Hva gjør dette med forholdet mellom artist og den som lytter?
/ 13/03/2019 / Kristian DugstadMusikkmarkedet forandrer seg i takt med teknologien. Algoritmer og metadata er med på å forme måten vi lager, selger og bruker musikk. Hva gjør dette med forholdet mellom artist og den som lytter?
Konsulent i musikk-teknologi og strømmeekspert, Vickie Nauman, og forsker på digital musikk og førsteamanuensis ved Universitetet i Agder, Daniel Nordgård, er gjester i Lage Musikk. De møtte programleder i TONO-podkasten, Torgny Amdam, under by:Larm 2019.
– Jeg tror ikke det var før i 2015 at alle de tradisjonelle rettighetshaverne og investorene virkelig trodde at musikkstrømming var kommet for å bli, forteller Vickie Nauman.
Hun og Nordgård understreker hvor tidlig i den digitale musikk-æraen vi egentlig er. Sammen med Amdam utforsker de nye trender som smarthøyttalere, skreddersydde spillelister, kunstig intelligens og mye mer.
Du kan se hele episoden som video her:
Finn den på Spotify, iTunes eller der du hører podkast.