En vellykket artistkarriere er bygget på mye mer enn musikk. Veien fra drøm til virkelighet kan stå og falle med kontorarbeid og budsjetter – Det ble en desperasjon. Jeg tenkte at jeg var et luksusfelle-tilfelle, sier Silje Halstensen, kjent som Bendik.
/ 20/02/2019 / Kristian DugstadEn vellykket artistkarriere er bygget på mye mer enn musikk. Veien fra drøm til virkelighet kan stå og falle med kontorarbeid og budsjetter – Det ble en desperasjon. Jeg tenkte at jeg var et luksusfelle-tilfelle.
Tekst: Kristian Dugstad, TONO. Foto øverst: Jonathan Vivaas Kise.
Suksess i den moderne musikkindustrien handler ikke bare om å være en god låtskriver. Fra det øyeblikket man bestemmer seg å for å satse på en artistkarriere, begynner pengene å strømme. Ut, ikke inn. Silje Halstensen, kjent som Bendik, lar seg i utgangspunktet ikke skremme av penger og planlegging.
– Jeg synes det er gøy med Excel og budsjett, og helt ok å skrive regnskap. I begynnelsen trodde jeg at jeg hadde full oversikt, men jeg har etter hvert innsett at jeg er en impulsshopper. Jeg trenger en manager som kan si nei når jeg vil trekke kortet.
Siden hun lanserte artistkarrieren i 2012, har hun bygget seg opp solid erfaring. Hun har både vært sin egen prosjektleder, og hatt en lang rekke profesjonelle samarbeidspartnere. Under bransjefestivalen Trondheim Calling holdt hun foredrag om hvordan det har vært å bygge bedriften sin fra bunnen.
Å spille inn musikk, mikse, mastre, leie musikere, trykke plater, organisere turné, lage merchandise og promotere. Ifølge Halstensen har Bendik alltid kostet mer enn det hun har. Dette har iblant bydd på utfordringer.
– Jeg har alltid satt opp OK budsjetter, men helt uten slingringsmonn. Da blir det vanskelig når det dukker opp uforutsette utgifter. Den siste dagen og konserten på en turné for en tid tilbake, spilte vi Metallica på full guffe i bilen, mens vi rygget. Da krasjet jeg for første gang i mitt liv. De 12 000 kronene jeg skulle ta ut som lønn etter hele turneen, gikk til å dekke egenandelen på bilen.
I dag har Silje Halstensen en manager som passer på at hun ikke bruker penger hun ikke har, og sørger for at bedriften overlever. Hun skulle imidlertid ønske hun hadde hatt litt bedre kontroll i oppstartsfasen.
– Jeg angrer på at jeg ikke var på flere kurs før jeg begynte å bruke penger. Det ordnet seg alltid, men det var en desperasjon. Jeg følte jeg hadde føkket opp, og var et luksusfelle-tilfelle.
Silje Halstensen tror det er annerledes å bygge seg opp som artist i dag, enn da hun begynte. Hør henne her:
Halstensens fremste tips er å ta seg god tid. Og å bruke denne tiden effektivt. Hun tror at artister har større anledning til å opparbeide seg på en trygg og kontrollert måte i dag, enn da hun begynte.
– Da jeg ga ut debuten min i 2012, måtte man ha et album for å få spille på festivaler. Sånn er det ikke nå. Man kan prøve seg frem og teste låter, finne ut hva man selv og publikum liker. I dag kan man gjøre fullverdige gjennomførte utgivelser av enkeltlåter, og ta albumet etter hvert.
Ved å ikke gå i gang med albumproduksjon fra første stund, kjøper man seg også tid til å legge langsiktige planer, søke penger og gå på kurs. Budsjetter, regnskap, promotering og søknadsskriving, alt kan læres på kurs. Det finnes et kurs for alt, mener Halstensen.
– Man må bare gidde å dra på det. Det kan være du er i et rockeband, og bare vil henge i kjelleren. Men det er faktisk verdt å bruke to timer en kveld på et søknadskurs. Man kan ikke leve av musikk uten å benytte seg av de mulighetene som finnes. Det er slik man unngår å være 270 000 kroner i minus etter albumproduksjon annethvert år – for det er slitsomt.
Silje Halstensen anbefaler også alle artister og låtskrivere å være medlem i en organisasjon som kan gi gratis juridisk rådgivning.
– Man bør aldri signere en kontrakt, uten å ha fått advokathjelp, mener hun.
Å gå på kurs er noe av det viktigste man kan gjøre, mener Silje Halstensen. Hør henne her:
Ved siden av å drive med musikk har Halstensen både jobbet og studert i mange år. Studielån og arbeidsinntekt har fått økonomien til å gå rundt. Det var først i 2016 hun så at Bendik måtte bli et fulltidsprosjekt.
– Det kom til et punkt der tiden ikke strakk til lenger. Det lot seg rett og slett ikke kombinere. Jeg måtte velge mellom jobb og Bendik. Og valgte Bendik.
Konserter har vært en svært viktig inntektskilde for Halstensen, selv om det har tatt tid å øke nivået på honoraret. Derfor har opphavsretten hennes også spilt en viktig økonomisk rolle.
– 2015 og 2016 var gode konsert-år for meg. Da begynte TONO-pengene å komme inn. Når jeg holder foredrag pleier jeg ofte å si at TONO er grunnen til at jeg har fått betalt gjelden min. Og dette sier jeg ikke bare fordi jeg snakker med TONO.
Husk å registrere alle dine verk i Mitt TONO så snart de er skrevet. Her rapporterer du også alle konserter du spiller.