President i CISAC, Jean Michel Jarre, har bidratt med et forord til CISAC sin «Global Collections Report 2017». Her kan du lese en norsk oversettelse av hans hilsen til TONOs medlemmer, musikkbrukere, myndigheter og øvrige interesserte.
/ 15/11/2017 / Willy MartinsenPresident i CISAC, Jean Michel Jarre, har bidratt med et forord til CISAC sin «Global Collections Report 2017». Her kan du lese en norsk oversettelse av hans hilsen til TONOs medlemmer, musikkbrukere, myndigheter og øvrige interesserte.
CISAC sin årlige Global Collections Report er en nøkkelressurs for millioner av profesjonelle opphavere over hele verden og de organisasjoner som representerer dem. Den er likevel mye mer enn det. Den beskriver også en enorm sektor av kulturell og økonomisk aktivitet, hvor alt drives frem av en enda mer verdifull ressurs: Menneskelig kreativitet.
Denne sektoren utgjorde i 2016 hele 9 milliarder euro i en global sammenheng. Dette er inntekter skapt av et mylder av bruk av kreative verk, fra TV og radio til det digitale området og konserter. Kreativitet er et svært viktig bidrag til verdensøkonomien. CISACs medlemsorganisasjoner over hele verden sikrer at opphavere kan ha et yrke og et levebrød, og bidrar til de kreative industriene, til vekst og til arbeidsplasser. De globale vederlagsinntektene er robuste og i sunn vekst. Dette er fantastiske nyheter, og bevis på at forvaltningsselskapene er blitt mer effektive og bidrar til sterkere økonomiske forhold globalt.
Til tross for veksten er de innsamlede vederlagene langt unna det nivået de burde ligge på. Over hele verden ser vi at opphavere ikke blir rettmessig og rimelig kompensert. Dette skyldes at store næringer som bruker og tjener penger på kreative verk – fra kringkastere til digitale plattformer – arbeider for å presse ned verdien av kreativt innhold. Et enkelt eksempel på dette er «transfer of value» i det digitale markedet, hvor plattformer som YouTube, verdens største musikktjeneste, kun betaler smuler til opphaverne.
Et annet eksempel er en forbløffende undersøkelse som kan tyde på at kun 40 prosent av radiostasjonene i Afrika er lisensiert. Dette er grunnen til at CISAC sitt arbeid, og det arbeid våre 239 medlemsorganisasjoner står for, er så avgjørende. Vårt oppdrag er å kjempe for verdien av kreative verk og for anerkjennelse for rettighetene til alle våre skapere. Forvaltningsorganisasjonene arbeider kontinuerlig for å oppnå forståelse for dette hos brukerne av kreative verk, internasjonale organisasjoner, teknologileverandører og myndigheter.
Det er myndighetene som kan utgjøre den største forskjellen gjennom lover og regler som støtter opphaverne og deres rettigheter. Vår aller viktigste fanesak i 2017 er at politiske myndigheter må løse problemet med «transfer of value». Hele verden ser nå til ¨den europeiske unionen, og hvordan de vil adressere denne grunnleggende viktige saken.
Det er med stor glede jeg kan presentere denne omfattende, autoritative og viktige undersøkelsen til dere alle.
[alert type=»general» animation_type=»0″ animation_direction=»down» animation_speed=»0.1″]
For å lese CISAC Global Collections Report, klikk her
For å lese oppsummeringen av undersøkelsen, klikk her
For å lese den engelske pressemeldingen, klikk her
TONOs pressemelding kan du lese her
[/alert]
Foto øverst: CISAC