Fra Hadeland til Broadway

‘- Jeg jobbet hjemme i studioet på Hadeland, og fikk en idé om å lage en julemusical, forteller komponist Tor Ingar Jakobsen. Nå ligger musikalen «Time of Nick» an til å bli satt opp på Broadway.

 / 05/09/2017 /
– Jeg jobbet hjemme i studioet på Hadeland, og fikk en idé om å lage en julemusical, forteller komponist Tor Ingar Jakobsen. Nå ligger musikalen «Time of Nick» an til å bli satt opp på Broadway.

Alle foto: private, tekst: Willy Martinsen

Det skal mer til enn kunstnerisk kvalitet for å få satt opp en musikal på Brodway. Det trengs penger. Mye penger.

– Broadway-scenene er privatdrevne, så det må investorer og produsenter med på prosjektene for at det skal være mulig å få satt opp stykker der. Det er snakk om store summer. Vår musikal vil koste opp mot 100 millioner kroner, forteller Tor Ingar Jakobsen, og høres ut som om han selv synes det er voldsomme greier.

Investorer på visning i september
Tor Ingar & Co har allerede fått med seg et knippe investorer, men det trengs enda mer penger. For å få inn de resterende, nødvendige dollars-ene skal «Time of Nick» vises i en lukket forestilling den 15. september i «The Big Apple». Her vil det sitte pengesterke produsenter og investorer i salen, og Tor Ingars mål er å overbevise dem om at musikalen har det store kommersielle potensialet.

– Det nærmer seg sannhetens øyeblikk, og vi som har jobbet med dette så lenge er veldig spente nå. Vi hadde en visning i North Carolina i fjor høst, og en i Oslo med hjelp fra Musikkteaterforum. Vi har fått veldig gode tilbakemeldinger, både fra etablerte produsenter og Broadway-legender. Nå håper vi at vi får de samme tilbakemeldingene etter visningen 15. september.

Tor Ingar (foran) sammen med tekstforfatter Abraham Tetenbaum, Hanne Brincker, produsent Robert Clater og et knippe av musikalartistene under innspillingen av sangene til Time of Nick i et studio i New York.

Skype, Facebook og reising
Det er et godt stykke fra Hadeland til Broadway. Fra skrivestua og studioet i kunstnerkollektivet Glasslåven på Hadeland begynte Tor Ingar for 3-4 år siden å gjøre alvor av tankene han hadde hatt om å kombinere musikk og historiefortelling i form av en julemusikal.

– Jeg synes det er spennende med historiene bak mytiske karakterer som julenissen. Etter litt research på nett, kom jeg over en bok som het «Nicholaus Clause: The Story of Young Santa». Jeg kontaktet forfatterne og fikk tillatelse til å skrive en musikal på bakgrunn av den. Så begynte Hanne Brincker og Ketil Kolstad, som har lang erfaring med å skrive for teater, å lage et manus inspirert av boken, forteller Tor Ingar.

Men manus er én ting, sangtekster noe annet:

– Jeg har skrevet musikk for en New York-basert musikal tidligere også («Under her hat», red.anm), og gjennom mine amerikanske kontakter kom vi i kontakt med Abraham Tetenbaum, som ble med for å skrive sangtekstene.

Med teamet på plass, begynte arbeidet med å kna sammen musikk, manus og sangtekster. Med Tor Ingar bosatt på Hadeland, manusforfattere på Kongsberg og Abraham Tetenbaum i New York, har det blitt mye jobbing via Skype og Facebook. Men det har også blitt mange amerikaturer på Tor Ingar, selv om han med familie og to små barn forsøker å være mest mulig hjemme.

– Vi har underveis hatt 4-5 workshops med sangere i New York. Vi hadde også en workshop i Oslo i regi av Musikkteaterforum i fjor høst. Den resulterte i en visning av utvalgte scener, hvor amerikanske samarbeidspartnere fløy over for å se. Det var veldig artig å kunne ha noe her hjemme også, så jeg vil gi en stor takk til Musikkteaterforum som gjorde dette mulig, sier han.

Her jobber musical director Stephen Borsuk og Tor Ingar sammen på en av workshopene.

– En musikallåt skal drive en handling
Musikalsjangeren er lett gjenkjennbar. Tor Ingar, som er utdannet jazzpianist og som også tidligere har skrevet poplåter og countrylåter sammen med låtskrivere i Nashville, oppsummerer de viktigste kjennetegnene:

– I en poplåt synger man kanskje at man har kjærlighetssorg, for å ta et litt banalt eksempel, men man har typisk like mye kjærlighetssorg i slutten av låta som på begynnelsen. I en musikallåt skal situasjonen enten være forverret eller forbedret i løpet av sangen. Handlingen skal drives videre. Musikken kan være mangfoldig i musikals fra rap til storband til mer typiske Disney-aktig musikk. Navnet «Broadway» gir jo også noen assosiasjoner.

– Men det er likhetstrekk mellom musikken til «Time of Nick» og for eksempel Alan Menken, som har skrevet mye for Disney?

– Jada, og det var en del av vurderingene innledningsvis hvor vi skulle legge oss musikalsk. Dette skal være en familieforestilling, og da var det naturlig å hente litt inspirasjon fra Disney-musikalene. Så folk som Alan Menken og Steven Schwartz har helt klart vært inspirasjoner.

Musikalartister instrueres under prøver. Tor Ingar helt til venstre.

– Uansett hvordan det måtte gå med visningen i New York den 15. september, så har du bevist at veien fra et lite studio på Hadeland til Broadway er innen rekkevidde. Har du noen gode råd til andre musikalkomponistspirer?

– Det viktigste er å opparbeide seg kunnskapene om å komponere i denne sjangeren. Finn gjerne noen som liker det samme som deg selv, og jobb med dem. Dyrk sjangeren, studer og analyser masse. Få venner og bekjente til å prøve ut låtene på stuegulvet. Kna det opp fra papiret. Bli gjerne også med på workshops arrangert av Musikkteaterforum eller «musicals unplugged»-arrangementer i Oslo, hvor det presenteres nytt materiale fra folk som skriver teatermusikk. Vær aktiv i miljøet, og kanskje også på nettforum for musikaler. Og uten at jeg har gjort det selv, så er det også musikalfestivaler i New York man kan melde seg på. Det kan være ett sted å starte, men det er så mange veier, sier han.

Whitney Houstons keyboardist
– Og sist: har du hatt noen spesielt artige episoder underveis i arbeidet med «Time of Nick»?

– På 90-tallet spilte jeg i coverband på Gjøvik, og da satt jeg og plukket tangentspillet på blant annet låter av Whitney Houston. På den lukkede visningen i New York om et par uker er det en dame som heter Bette Sussmann som skal spille tangentene. Og det var nettopp Sussman som spilte tangentene på Whitney Houston-innspillingene som jeg satt og plukket. Det er jo litt ekstra artig at hun nå skal spille mine låter, og det skal jeg fortelle henne når jeg snart treffer henne, humrer Tor Ingar.

Vi ønsker Tor Ingar lykke til, og i mellomtiden kan du selv høre låtene på nettsiden www.timeofnick.com. (link, åpner i eget vindu)