4 av 10 av nordmenn konsumerer musikk ukentlig på Facebook – det er mest i Norden. Men norske komponister og tekstforfattere får ingenting tilbake fra tjenesten.
/ 27/07/2017 / Willy MartinsenNorsk ungdom ser mest musikk på Facebook
En ny undersøkelse bestilt av TONO og de nordiske søsterselskapene KODA og Teosto viser at 40% av nordmenn ser videoer med musikk minst én gang i uken på Facebook. Dette er nesten en dobling på to år. I aldersgruppen 12-17 år er dette tallet 64%, og for 18-29-åringer 54%.
Nordmenn er nordiske mestere i å strømme videoer med musikkinnhold på Facebook. Også på Instagram er norske musikkelskere lengst fremme. 40% svarer at de har strømmet videoer med musikkinnhold på den Facebook-eide bilde- og videotjenesten. Samtidig svarer 17% at de har sett på, eller delt, en direktesendt konsert på Facebook.
(Bilde fra undersøkelsen, som presenteres i sin helhet på tono.no ca. 7. august)
Betaler ingenting
Norske musikere og låtskrivere kan skilte med mange millioner videovisninger på Facebook, men selskapet betaler ingenting tilbake til rettighetshaverne av innholdet som blir delt. Dette er noe TONO kjemper aktivt for å gjøre noe med.
– Det er flott at så mange strømmer musikkinnhold, men vi trenger ny EU-lovgivning som vil sikre at rettighetshavere blir kompensert for bruken av deres åndsverk. Roland Berger-rapporten fra 2015 viser at 52% av reklameinntektene til Facebook kommer fra kreativt og kunstnerisk innhold. At et av verdens største selskaper slipper unna med å gjemme seg bak utdaterte direktiver er uakseptabelt, sier adm.dir i TONO, Cato Strøm.
TONO arbeider nå sammen med søsterselskapene i 32 andre europeiske land for skape forståelse hos EU om nødvendigheten av ny europeisk opphavsrettslovgivning som vil sikre at en rettferdig andel av internettøkonomien tilfaller komponister, sangtekstforfattere og andre kunstnergrupper.
– Skal vi sikre at allmennheten får tilgang på ny musikk i fremtiden, må hele den digitale økonomien inn i ordnede former, slik at komponister og tekstforfattere kan få rettmessig og rimelig betalt når musikken deres brukes også på brukergenererte plattformer, typisk sosiale medier. Vi mener at vi har med oss folk flest i dette. Vi legger merke til at et klart flertall, 60 prosent, av de ivrigste musikkonsumentene på Facebook mener at musikkskaperne bør få betalt for musikkbruken på nett, sier Cato Strøm.
Om undersøkelsen
Polaris Music Survey er gjennomført av analyseselskapet YouGov på oppdrag fra TONO og søsterselskapene KODA (Danmark) og Teosto (Finland). Det ble gjennomført intervjuer med i overkant av 1000 personer i alderen 15-65, samt foreldre av barn 12-14 år i hvert av de fire nordiske landende representert (Norge, Sverige, Danmark og Finland). Til sammen ble det gjennomført i overkant av 4000 intervjuer online.
Undersøkelsen offentliggjøres simultant på tvers av de nordiske landene, og legges frem i sin helhet ca. 7. april her på tono.no.
Om TONO:
TONO er et non-profit samvirkeforetak, stiftet i 1928, som eies og styres av sine medlemmer: Komponister, tekstforfattere og musikkforlag. TONO forvalter fremføringsrettigheter for musikkverk i Norge, og innkasserer vederlag for offentlig fremføring av dem. TONO representerer i dag mer enn 29 000 TONO-medlemmer, samt mer enn 2,5 millioner opphavere fra andre land i det norske territoriet gjennom gjensidighetsavtaler med søsterselskaper verden over. TONOs resultat til fordeling overføres videre til rettighetshavere i fremførte musikkverk. TONO legger til rette for bruk av musikk i samfunnet, samtidig som musikkskapere gis et grunnlag for å kunne skape stadig nye musikkverk. For mer info: www.tono.no
For mer informasjon:
Willy Martinsen, kommunikasjonssjef i TONO | mob. 909 65 254, | willy.martinsen@tono.no