Gjermund Larsen vant «TONOs komponistpris» på Spellemannprisen forrige lørdag for låtene på albumet «Salmeklang». Dermed har Larsen i løpet av årene vunnet ikke mindre enn seks Spellemannpriser.
/ 03/02/2017 / kodeksFoto over: Geir Dokken, tekst: Willy Martinsen
– Det som ekstra gjevt med denne prisen er at den er sjangeroverskridende. Det var et nytt steg for meg å konkurrere i en klasse med alle sjangre. Men for å være helt ærlig var jeg helt sikker på at jeg ikke ville få prisen denne gangen. Jeg var nominert med flotte, fine, flinke folk som jeg har enorm respekt for, og som alle hadde fortjent å vinne. Så jeg kaller det litt flaks, og kanskje litt timing, men jeg ble veldig overrasket og enormt glad. Det er jo bare å ta i mot og takke, sier han.
Hjemmekoselig
Salmeklang er den fjerde platen med Gjermund Larsen Trio, som består av Larsen selv på fiolin og fele, Andreas Utnem på flygel og harmonium og Sondre Meisfjord på kontrabass. Utgangspunktet for Salmeklang var en bestilling fra Oslo Kirkemusikkfestival. Larsen fikk her helt frie tøyler, og inviterte med den svenske folkemusikkgruppa Nordic som bidro med mandolin, nøkkelharpe og cello. Samarbeidet og fremføringen gikk så fint at Larsen tenkte at dette måtte lydfestes. Bestillingsverket ga navn til albumet, selv om det også har andre låter som ikke var del av bestillingsverket. Det tok to år fra komponering av første tone til ferdig innspilling.
– Låtene ble til i en periode hvor jeg var mye hjemme, fordi vi hadde fått tvillinger. Inspirasjonen er også deretter. Både barna og andre familiemedlemmer er inspirasjon for mye av musikken. Jeg brukte lang tid på å utvikle repertoaret, og musikken fikk dermed modne skikkelig. Det er nok det som kjennetegner albumet mest, og jeg er veldig fornøyd med hvordan det ble til slutt.
– Hvordan foregår komponeringsprosessen for deg?
– Når man skal lage et bestillingsverk så gjelder det å rydde plass i kalenderen i en lengre periode. Selv om det kan være til dels enkle låter, så er det utrolig tidkrevende for min del å komme frem til et ferdig resultat. Jeg har bygget meg et hus i hagen her hjemme i Verdalen, hvor jeg komponerer med fela, flygel og tråorgel. Så går jeg litt frem og tilbake, veksler på instrumenter og tester ut akkorder, melodier og harmonier. Noen ganger får jeg først en akkordprogresjon, andre ganger en melodi jeg får ferten av. Noen ganger løsner det fort, andre ganger er det ekstremt tidkrevende. Noen låter modner i årevis. Mye blir til når jeg er ute og reiser, og jeg bruker telefonen og tar opp små snutter, som til slutt blir en idebank som jeg tar med hjem.
Arrangert på øving og spilt inn i Rainbow
Når det hele skal arrangeres passer han på at det ikke er 100 prosent ferdig før medmusikantene i trioen, Utnem og Meisfjord, blir involvert.
- Når man jobber med så flinke folk som jeg gjør må en bruke de styrkene de har. Det blir feil å be dem spille ferdige noter. Det er mye bedre å ha noen ideer og retningslinjer, og jobbe det ut sammen. Albumet ble spilt inn i Rainbow Studios med Jan Erik Kongshaug bak spakene i løpet av fem aprildager i fjor. Alt ble gjort live, uten overdubs:
– Rainbow er en fantastisk plass å jobbe i. En kan senke skuldrene helt, og ikke bruke noe energi på å bekymre seg for lyden. Vi var der i fem dager, to av dem sammen med Nordic. Fem dager er mye på papiret, men det er veldig godt å ha litt tid på å få spilt seg varm. En må finpusse litt for å finne siste versjon på alt når man er i studio, og en får jo også mye inspirasjon når man er i et slikt studio og jobber.
Åpent sinn
– Du står i en folkemusikktradisjon, men samtidig har Salmeklang et tonespråk som klinger veldig moderne?
- Jeg vokste opp med folkemusikk hjemme, kommer fra et spellemanns- og gammaldansmiljø, og studerte folkemusikk i åtte år. Men jeg har også et åpent sinn. Jeg fikk lov å spille i ensemblet til Christian Wallumrød i mange år, og det var en åpenbaring fordi Christian har ingen begrensninger når det gjelder musikalske ideer. Det har jeg tatt med meg inn i min musikk. Jeg har også jobbet mye med Trondheimssolistene, andre klassiske musikere og visesangere. Alt dette ligger i bakgrunnen når jeg lager musikk, forteller han. Han legger til at folkemusikken er mangfoldig, og gjennom alle tider har tatt opp i seg nye impulser. Å være tradisjonsmusiker betyr også at man skal utvikle seg og ta inn elementer av samtiden sin.
– Jeg tror at det veldig melodiske i musikken min er et resultat av musikken jeg vokste opp med. Veldig mye av folkemusikken er jo melankolsk og utrolig vakker. Det er gamle visetoner, og hvor jeg kommer fra i Verdalen er det også en tradisjon som har mye til felles med den svenske folkemusikken, både polskatradisjonen og forskjellige typer gånglåter. Når jeg har vokst opp med dette er det nok naturlig å ha dette med seg, og så er det jo også fort gjort å holde på med den en er best på. Jeg har nok funnet ut at for meg handler det om å lage fine låter. Jeg gjør i hvert fall ikke noe for å ikke gjøre det, sier han. Og det er ikke bare nordmenn som synes Gjermund Larsen Trio klinger fint og flott. Trioen har også være på reisefot utenlands de siste årene:
– Ja, vi har reist en del i Tyskland. Vi fikk for noen år siden et plateselskap der som lisensierer platene og booker jobber for oss. Vi bygger oss opp, og så kommer det jo også mange når det kommer en norsk trio på besøk. Vi får utrolig mye fine tilbakemeldinger. Musikken låter annerledes, men det er også gjenkjennbart.
– All ære til Grappa
Plateselskapet Grappas artister dro i land et helt kobbel av Spellemannpriser i år, og det er også de som ga ut Salmeklang.
– Jeg har et veldig godt forhold til Grappa. Helge Westbye og Andreas Meland, og de andre der, er en fantastisk gjeng som jobber hardt for oss som driver på i litt smalere sjangre. Jeg får veldig frie tøyler og har ikke noe tidspress eller andre føringer. Og så jobber de godt med media, og nå for tiden må det jo jobbes litt for å få oppmerksomhet. Bare det å få en anmeldelse i en avis er litt av en jobb, så all ære til dem, sier han.
– Og hva byr dette nye året på for deg?
– Jeg har startet så smått med to bestillingsverk som begge skal urfremføres på slutten av sommeren. Midt i februar reiser trioen min til Kansas City i USA for å spille på Folk Alliance, verdens største musikkmesse for folk-, roots- og verdensmusikk. Det blir veldig spennende å se hva vi kan få ut av det, avslutter han.