Alan Walkers «Sing me to sleep» er bare en av åtte låter det lille norske musikkforlaget Obel Publishing har rettigheter i blant de 50 mest streamede låtene på Spotify i Norge akkurat nå.
/ 28/06/2016 / kodeksTekst: Willy Martinsen/TONO, Foto øverst: Marcus Ronne
– Jeg ville starte et lite forlag, som skulle jobbe mye med hver enkelt komponist, og å gi støtte utover de tradisjonelle forlagsområdene: Salg av låter, synk, co-writes og så videre, forteller Steinar Fjeld, mannen som eier og driver Obel Publishing sammen med advokat Knut Arne Holthe. – Det handler om å bruke mer tid på hver enkelt låtskriver. Være en ressurs også når det gjelder forretningsdrift, selvangivelser, skatterett, kontrakter og så videre. Låtskrivere får gjerne inntekter i bolker, ofte også forskudd. Dette må forvaltes på en god måte, sier Fjeld.
Fjeld har vært musikkforlegger i snart tjue år, først med eget forlag, deretter som leder for Warner Chappells norske avdeling og nå sist med Obel Publishing. De siste årene har han ”signet” folk som Mats Lie Skåre, Jesper Borgen, Morgan Sulele, Erik Fjeld og Magnus Bertelsen, noen av dem til Warner/Chappell og noen til Obel. Fjeld har dermed teften i behold etter 40 år i bransjen. Det kan henge sammen med at han selv er låtskriver og tidligere artist. På 70- og 80-tallet hadde Fjeld et stort publikum i Thailand med bandet Septimus. Det åpnet øynene hans for det asiatiske markedet. Kanskje ikke så dumt ettersom Japan er verdens nest største musikkøkonomi etter USA. Under by:Larm tidligere i år holdt han et foredrag med tittelen ”Hvorfor skal alle til USA?”:
– I Sør-Korea bor det 50 millioner mennesker. I Japan 127,3 millioner. Der lykkes ikke amerikanske låtskrivere, men norske låtskrivere har en god melodisk åre, og hører hva som er kommerst. Du må skjønne hva slags popmusikk de liker der, og gjør du det, og samtidig lager en demo som hører ut som plata, så er mulighetene gode, sier han. Men om låtskriveren har aldri så mye talent og markedsforståelse, så er ikke det nok. Fjeld mener, kanskje ikke overraskende, at låtskriveren også trenger en god publisher.
Fjeld begynte å jobbe mot Asia som publisher for rundt regnet 10 år siden. Det begynte i motbakke:
– Du blir alltid spurt om du har hatt noen suksess der tidligere. Det er det samme også i for eksempel USA, du bør ha noe å vise til. Men så fikk jeg inn en låt av Ingrid Skretting i Sør – Korea. Vips så tok de fem til av samme komponist og kunne ikke få nok, så de inviterte henne til Seoul. Jeg brukte samme metode for Mats Lie Skåre i Japan. Fikk dem til å ta ned Mats for en periode, og han leverte så til de grader! Japanerne elsker å fortelle om den gang Mats kom ned med 12 backinger til Tokyo, så lagde toplinerne der låtene ferdig sammen med Mats, og før flyet landet i Norge igjen hadde de solgt alle 12 låtene. Den er vond å slå, fastslår han med stor entusiasme.
– Siden har det blitt mer og mer, både Erik Fjeld og Magnus Bertelsen har hatt topplåter i Japan og Sør-Korea, men jeg etterlyser flere som vil jobbe mot det markedet, så ta kontakt!
Låtskriver Magnus Bertelsen, som var med å skrive blant annet Alan Walkers «Sing me to sleep», støtter Fjeld i at det kan være nyttig for en låtskriver å jobbe med en publisher:
– For meg er det viktig. En publisher hjelper deg å få inn inntekter, støtter med det administrative og hjelper deg å navigere i en bransje som ikke er enkel. Du dealer med managere og plateselskaper, og da er en forlegger god å ha. Men også for å ta det hele til det neste nivået. Vi jobber nå mot større acts. De neste årene blir spennende. Det stopper forhåpentligvis ikke nå, avslutter Bertelsen.
«Sing me to sleep» – Alan Walker (Magnus Bertelsen, TONO-medlem siden 2014)
«Girls» – Marcus og Martinus/Madcon (Bertelsen/Erik Fjeld, TONO-medlem siden 2008)
«Sangen du hater» – Katastrofe (Erik Fjeld)
«High» – Jesper Jensett (Erik Fjeld)
«Din Sang» – Morgan Sulele (Fjeld/Bertelsen)
«Ingen er sånn som du» – Innertier (Erik Fjeld)
«Heartbeat» – Marcus og Martinus (Bertelsen/Fjeld)
«Go Ahead» – Paperboys (Bertelsen)
Har du spørsmål om musikkforlag? Ta i så fall gjerne kontakt med TONOs gruppeforening Musikkforleggerne.