Jesper Borgen ble kåret til ”Årets opphavsperson” på Musikkforleggerprisen tidligere i år. Borgen har jobbet med artister som Staysman & Lazz, Morgan Sulele, Bendik, Kid Astray og sør-koreanske Girls Generation. Vi har snakket med ham – og noen av de han jobber mest med.
/ 24/11/2015 / kodeksTekst: Kai Lofthus, foto og video: Willy Martinsen/TONO
Han ble født inn i en musikalsk familie i Groruddalen i Oslo i 1988, samme år som Casey Kasem avsluttet den første æraen sin som programleder for American Top 40 siden 1970. Sendingene, som i mange år ble kringkastet til Oslo og omegn av Nato-radioen fra Kolsås i Bærum, ble alltid avsluttet med at Kasem sa: “Keep your feet on the ground and keep reaching for the stars”. Et motto det virker som Jesper alltid har levd etter uten å ha hørt sendingene. Han kunne lett vært blant Kasems kjernelyttere, gitt den sansen han har for popmelodier og låtskrivermiljøer som Nashville.
– Det er litt trist at det virker som om markedet har fått et bruk-og-kast-forhold til musikk, sier Jesper. – Kanskje det er på grunn av den enkle tilgangen til musikk. Det har vært manko i det siste på hits á la Torn (av det amerikanske bandet Ednaswap, senere tolket av Trine Rein, Natalie Imbruglia og Lis Sørensen). Det er ikke lavere kvalitet på dagens musikk, men folk får ikke den dypere kjærligheten til musikken når det er så lett å få tilgang på alt.
Her kan du se Magnus Bertelsen og Jesper Borgen forklare hvordan de definerer en hit:
Da han var sju år fikk han sitt første keyboard, og da han var ti begynte han å spille på en ødelagt gitar han fant i en container. Som 13-åring fikk han Hjerterknekts Vidar Løvstad som mentor og begynte etterhvert å skrive låter. Han fikk også tid til noe skole (foreldrene var opptatt av at han burde studere), men var mer opptatt av musikk.
Det ga raskt resultater. I 2007, da han var 19, fikk han sin profesjonelle debut som låtskriver. Sammen med mentorene Birgitte Moe (Infinity) og Rune Minde co-skrev han Summer High, innspilt av Jonas “Jonah” Hedqvist og gikk topp 5 på den svenske singlelisten. Som en del av arbeidet sitt nå liker han blant annet å studere “… alt Max Martin har gjort de seneste sju årene”.
– Sverige har begynt å imponere meg ekstra igjen i det siste. Fan va bra av Jakob Karlberg er litt tilbake til Sommartider! Den norske bransjen er også blitt fascinerende, med partypop og dance som en form for moderne dansebandlåter. Jeg er veldig svak for den sjangeren, da jeg mener musikk skal underholde deg i like stor grad som å røre deg, sier han.
Her kan du se en snutt hvor Bertelsen og Borgen forklarer hvordan de jobber frem låter
https://www.youtube.com/watch?v=LRLNO-Epsuc
Intense arbeidsøkter og givende samarbeid
Kjærligheten til musikk er noe han er villig til å ofre mye for.
– Jeg ville aldri foreslått for noen å jobbe så mye som jeg gjør, men jeg elsker kicket jeg får av å legge all energi inn i en låt. Den seneste låta jeg lagde med Katastrofe, da hadde vi en siste innspurt på 27 timer i strekk før vi la oss. Det er så mye kjærlighet i jobben min at jeg kan få vaskebjørnøyne, men det er en livsstil og jeg har bare meg selv å forsørge. Det er nå jeg har tid til å dyrke lidenskapen, sier han.
Mange vil skrive så mye som mulig selv, men for Jesper er samarbeidet hans med produksjonskolleger som Magnus «Morgan Sulele» Clausen, Magnus Bertelsen og Erik Fjeld helt sentralt.
– Vi er flere her som kaster ball, og bruker hverandre på det som hver og en av oss er eksperter på. Vi vil heller ha færre prosenter av noe stort enn høyere prosentandel av noe annet. Det høres kanskje blærete ut å si det, men hovedmålet vårt er å skrive en hitsingle, og ikke spare på noe. Da kaster vi alt det beste vi har inn i hver låt. Vi prøver også å bygge opp et bilde av hvordan bransjen fungerer ved å høre på låter i andre markeder, og blodstudere alt de store gutta i verden gjør, som for eksempel Max Martin og alt han har gjort de siste sju årene.
Med i teamet er også Warner/Chappell Music Norways kreative leder og A&R-ansvarlig Stine Osmo Lieng. Hun har masse godord om Jesper:
– Han er en fantastisk person, og uten tvil en av de beste låtskriverne vi har i dette landet. Han er åpen for alt og alle, og finnes ikke pretensiøs. Dette gjenspeiler han som låtskriver og gjør at han tør å gå dit ikke andre gjør, med stor suksess. Han har en unik evne til å gjøre andre bedre, og er helt rå i co-writes med artister. Jesper er en stjerne!
Kritikere har ikke påvirkende kraft på arbeidet han og kollegene gjør for f.eks. Staysman & Lazz (Jesper og Magnus Clausen var med på å co-skrive MGP-låta En godt stekt pizza):
– Vi gjør mye forskjellig og er stolte av alt vi gjør. Det kommer samtidig ofte ikke helt frem at vi også jobber mye med ting som ikke er så tydelig i medielyset, som Kid Astray og Bendik. Enkelte kan ha vanskelig for å akseptere oss og føler vi stjeler plass i bransjen. Det er absolutt ikke det vi ønsker. Vi lager det vi synes er gøy og gidder ikke å sette oss selv i noen bås, sier han.
Tommy La Verdi jobber ofte som «topliner» med Jesper Borgen og de andre i studiokomplekset på Jar i Bærum. Her forklarer han hva det er.
”Årets opphavsperson”
Nettopp den bredden ble i høyeste grad anerkjent av Musikkforleggerne tidligere i år, da han ble kåret til årets opphavsperson (2014). Juryen skrev: “(Vi) har lagt vekt på bredden og den store allsidigheten i Jesper Borgens store produksjon i 2014, fra Bendik via Sval til Katastrofe. Han har samtidig skrevet for store band internasjonalt, som Girls´ Generation fra Sør Korea. Borgen representerer en ung moderne låtskrivertradisjon der samarbeidet mellom artist og låtskrivere er satt i fokus. Denne låtskriverprosessen er spesielt i vinden for tiden, og Borgen representerer den på en utmerket måte. Resultatet er gode låter som fungerer meget godt live og som har blitt store publikumsfavoritter. Til sammen har låtene blitt streamet over 40 millioner ganger og to av låtene figurerte på VG-lista i 2014.
Siden den gang har antallet streams mest sannsynlig økt betydelig, men han har et nøkternt forhold til slike tjenester selv om de betyr mye for de kommersielle fremgangene.
– Jeg har ikke nødvendigvis lyst til å ta stilling nå til om det er rettferdige vederlag eller ikke. Det er bedre å jobbe med markedet og finne løsninger underveis. Spotify er viktig for å komme ut til folk. Når en låt blir en hit på Spotify er det som influensa; alle i klassen får den. Digster osv er utrolig viktige for oss, akkurat som det å ha en fot innenfor flere leire: noe i Asia, noe i Europa, noe i Norge og resten av Norden. Jeg sitter veldig i min egen hule, fokuserer på å lage musikk og håper jo som de aller fleste i denne bransjen at det en dag blir enda bedre.