Lovly.no er den norske musikkbransjens nye nettsted som samler omtale og buzz om norske artister på det sosiale nettet. På Lovly.no – din musikkspeider på nett, kan du bl.a. se hvilke norske artister det blogges og twitres mest om, og som du med et enkelt klikk kan kjøpe eller lytte til.
/ 04/06/2010 / kodeks– Lovly.no hjelper deg å følge norsk musikk, og vi har lagt til rette for at du veldig enkelt både kan lytte til og kjøpe den musikken du finner der, sier Jan Richard Kjelstrup, kommunikasjonssjef i TONO.
– Lovly.no har blitt en tjeneste jeg selv selv har savnet lenge, både privat og i jobbsammenheng, sier Jarle Savio, A&R Manager, EMI Music Norway AS, og fortsetter: – Jeg kan følge med på mine favorittartister og dele dem med mine venner og kollegaer, og ikke minst kan jeg følge med på hva publikum og bloggere skriver om norsk musikk.
Savio har sammen med Kjelstrup ledet arbeidet med å etablere nettstedet. Bak nettstedet står FONO, GramArt, IFPI, Musikernes fellesorganisasjon, Norsk Artistforbund og TONO.
– I dag er det forbausende mye kunnskap som deles mellom personer og grupper via det sosiale nettet. Dette påvirker alt fra kjøpsbeslutninger til hva vi tror på. Musikk er ikke noe unntak , sier Aimar Niedzwiedzki, kreativ ansvarlig for Lovly.no og konsulent for musikkbransjen på denne kampanjen.
– Vi tror det er helt nødvendig å belyse alt som skrives og spilles av musikk da dette ikke bare sier noe om hva som er trendsettende, men på sikt kan komme til å overta noe av de tradisjonelle salgslistene sin funksjon. Av folk, for folk, likt av folk.
For Inge Jørgensen og Alexander Støver, utviklerne i Manual Design, har det vært spesielt interessant å jobbe med dette prosjektet fordi de er musikere selv. De har brukt en rekke kilder for å spore det som skjer på det sosiale nettet: bloggosfæren, Last.fm, Twitter, MySpace, Musicnodes.
– Den største utfordringen har rett og slett vært å lage en interessant liste, dvs, finne ut hvordan vi skal tolke og vektlegge data vi får inn uten at det kompromitterer nøytraliteten, sier Jørgensen og fortsetter: – Nettet er et levende medium, så vi har brukt en del tid på å følge med og analysere hvordan det prates om artister. En annen utfordring er at Norge er et lite land, så det er begrenset hvor mye det prates om norsk musikk – noe vi forhåpentligvis skal hjelpe til med!
– Samtidig er vi veldig opptatt av sosiale medier og teknologi. Jeg er spent på å se hvordan det vil utvikle seg etter lansering, særlig når vi åpner for at folk kan bidra med sine egne blogger. Vi har mange idéer vi kunne tenkt oss å få gjennomføre for å gjøre siten bedre for både fans og band, avslutter Jørgensen.
Norge har en unik rolle i musikkbransjens utvikling. Norske forbrukere er tidlig ute med ny teknologi og det spres raskt til massemarkedet.
– Det forbrukes og lyttes til mer musikk i Norge enn de fleste andre markeder i verden og variasjonen er oppsiktsvekkende stor. Det er derfor helt naturlig at den norske musikkbransjen er blant de første til å lansere en tjeneste som gir et bilde av et forbruk som til nå har foregått under radaren til både forbrukere, tradisjonell media og bransje, sier Bjørn Rogstad, MD, EMI Music Norway AS, som først hadde ideen om å gjøre “noe” sammen med alle de gode digitale musikktjenestene.