Juryens begrunnelse Kjell Samkopf likner ikke på noen andre i norsk musikkliv. Mannen som har gjort opptak av fotturer i fjellet og gitt det ut på plate er ikke en som følger trender. Utgivelsen Burragorangian Stones føyer seg naturlig inn i Samkopfs livsprosjekt der det sentrale er lytting som aktiv handling. Mennesket er aktivt i […]
/ 31/03/2014 / kodeksKjell Samkopf likner ikke på noen andre i norsk musikkliv. Mannen som har gjort opptak av fotturer i fjellet og gitt det ut på plate er ikke en som følger trender. Utgivelsen Burragorangian Stones føyer seg naturlig inn i Samkopfs livsprosjekt der det sentrale er lytting som aktiv handling. Mennesket er aktivt i samspill med naturens egne «tilfeldige», uunngåelige impulser og resultatet foredles i respekt for dette samspillet – en utsøkt balanse ivaretas. En 79 minutter lang lydfil med opptak fra australsk villmark inviterer oss til en prestasjonsfri opplevelsesreise ledsaget av et omslag med nøye utvalgte illustrasjoner, små instruksjoner og noe som minner om et partitur. Verket må forstås som en helhet av alt dette. På en personlig, balansert og sympatisk måte oppfordrer komponisten oss til bare å være, eller å la skje det som skjer, men en dypere erfaring venter den som aktivt lytter. Med en agenda som støyer lite i det offentlige rom, er det en desto større glede for oss å tildele TONOs Edvardpris i Åpen klasse til Kjell Samkopf.